Praktické odkladiště Malkielových myšlenek
______________________________________________________________________________

Typický blog za hranicí dobrého vkusu

______________________________________________________________________________

Konec šalin v Brně

24. září 2019 v 21:21 | Malkiel |  Témata týdne
Pro většinu čtenářů asi nebude tajemstvím, že v nejzápadněji položeném asijském městě
Brně nejezdí tramvaje, tak jako v ostatních částech země, ale jezdí tam šaliny.
V podstatě jsou to stejné vozy jako tramvaje, jen jim místní obyvatelé říkají šalina.
Což je do jisté míry světovým unikátem, protože třeba i v takovém Ázerbajdžánu se tramvaji
říká tramvaj. A to i přesto, že tam ani jedna nejezdí. Což je vlastně dost podobné tomu Brnu,
protože tam také žádné tramvaje nejezdí.
Obyvatelé Brna jsou však na neexistenci tramvají ve svém městě velice hrdí a jízda šalinou je
pro mnohé z nich každodenní radostí. Pro brněnské šmíráky a frotéry je jízda šalinou dokonce
až orgastickou radostí. Podle výzkumů veřejného mínění je prý dokonce každodenní radostí
život v Brně jako takový. Aspoň si to myslí 380 680 lidí, což je bez jednoho člověka celkový
počet obyvatel Brna. Tím jedním člověkem, který si to nemyslí, je brněnský bezdomovec
pravidelně polehávající v podchodu u nádraží. Ten ovšem kvůli trvale vysoké hladině alkoholu
v krvi nemyslí vůbec. Proto taky ani nenašel cestu do Prahy, aby mohl v "Šervůdu" před
pražským Hlavním nádražím posílit tamní multikulturní bezdomoveckou komunitu.
Pro zbývajících deset milionů obyvatel republiky je ovšem každodenní radost obyvatel Brna
ze života v jejich městě a z ježdění šalinami poměrně nepochopitelná a proto se Brňákům
zcela nepokrytě posmívají. A město Brno je jimi často označováno alternativním názvem
Šalingrad.
Zlé jazyky dokonce tvrdí, že název města Brno vznikl odvozením z faktu, že když
normální obyvatel republiky přijede do Brna, tak již po dvou hodinách poslouchání
místního nářečí začne každého brnět hlava.

Vedení města Brna však už došla trpělivost s těmi neustálými posměšky a rozhodlo
se tuto nepříjemnou situaci vyřešit. Zejména poté, co vyšel najevo skutečný původ
názvu "šalina". Tento název totiž vznikl v dobách, kdy v Brně fungovala konězpřežná
dráha, neboli "koňka". Nejen lidé, ale i koně totiž mají potřebu se vyprazdňovat.
Jenže člověk si může odskočit na záchod. Ale co má dělat takový chudák koník
zapřažený do vozu?
Na konečné koňské dráhy, v dnešních Pisárkách, sice byly zřízeny jakési záchody,
neboli pisoáry pro koně. Od toho ten název Pisárky. Jenže málokterý kůň to při té
lopotě donesl až na konečnou, a tak se prostě vyprázdnil na koleje.
A jelikož v té době bylo Brno osídleno výraznou německou menšinou, začalo se linkám
konězpřežné dráhy říkat "scheisse linien" neboli volně přeloženo "posrané koleje".
Jak tomu říkali neněmečtí obyvatelé Brna, to se nám bohužel nepodařilo zjistit.
Podle dobových pramenů však prý při průjezdu koňky jen čuměli a nemluvili vůbec.

Připomínkou na koňmi posrané koleje je Kobližná ulice, vedoucí z Malinovského
náměstí na Náměstí Svobody. Chudáci koníci museli v tomto stoupání tolik tlačit,
že z nich koblihy lítaly jak míčky z tenisového trenažéru. Pouliční dráha Kobližnou
ulicí dnes už sice nevede, ale vzpomínka na koňské koblihy se dochovala v jejím názvu.

Podle internetového deníku Fake News se o znovuzavedení konězpřežné dráhy do
Kobližné ulice prý vážně zajímá premiér Babiš. Jen by k tažení vozů byla místo koní
využívána Vodňanská kuřata. Na Maliňáku by byla kuřata zapřažena do vozu, po cestě
Kobližnou ulicí by personál rozdával tradiční koblihy a na konečné stanici
na Svoboďáku by byla kuřata okamžitě ugrilována a podávána kolemjdoucím.
Místo konězpřežné dráhy by se tak ve skutečnosti jednalo o jakousi
koblihovo-kuřecí dráhu. Provozovatelé dráhy by si ovšem museli dopředu zjistit,
jestli slovo "kobliha" v Brně neznamená něco jiného, než v jiných částech země.
Zpáteční cesta dolů na Maliňák by potom byla provozována samospádem. Jen by
museli být občané při chytání koblih poněkud mrštnější, protože z kopce by to frčelo
o dost rychleji, než nahoru s kuřaty v zápřahu.
A jelikož se jedná o Brno, které je pověstné nemírnou konzumaci přírodního projímadla
jménem Starobrno, tak by možná bylo nejen samospádem, ale i s nějakým tím držkopádem.

Šalinám a posměškům je však už navždycky konec. Vedení města se totiž rozhodlo
šaliny přejmenovat. Ale protože Brňáci vždycky musí mít nějaké extrabuřty, tak šaliny
nebyly přejmenovány na tramvaje, jak by se v kulturně vyspělém světě očekávalo,
ale byly celkem překvapivě přejmenovány na "vlak". Zřejmě v návaznosti na historické,
souvislosti, neboť po zrušení koněspřežné dráhy byla městská hromadná doprava
provozována parní lokomotivou, tedy tím, co normálně tahá vlaky. Ale kupodivu nebyla
parní lokomotiva označována jako "parní šalina", jak by se v Brně očekávalo, ale byla
označena jako "parní tramvaj". Což vlastně jen dokladuje, že se označení "šalina"
opravdu vztahuje pouze k těm posraným kolejím.
Ale kdo by se divil, že je v Brně všechno trochu jinak. Co lze taky očekávat od lidí,
kteří vycpaného krokodýla považují za draka, limonádě říkají sodovka a sodovce
říkají sifon? Celý svět má sifon u záchodů a umyvadel, jen v Brně ho pijou.

Budoucí návštěvníci Brna tedy budou moci přijet normálním vlakem na brněnské
Hlavní nádraží, které se už desítky let stěhuje, ale zatím se nepohnulo ani o centimetr.
A před tímto stěhovavým nádražím mohou nastoupit na místní "vlak", který je vyveze
na Náměstí Svobody. Tam si mohou prohlédnout další místní raritu, kterou jsou hodiny
v podobě falusu, jež sice neměří čas, ale zato pořád pěkně stojí. V lidové mluvě jsou
tyto hodiny familiérně označovány jako Pinďour. Tedy aspoň Cajzli z Práglu, kteří
omylem zabloudí do Brna, tomu tak říkají.
Za vznikem tohoto díla údajně stojí bývalý brněnský radní Mgr. Vocásek z hnutí Umřít Brno,
kterému se po neúspěšném pokusu o vykonání soulože s ukrajinskou uklízečkou začali
kolegové posmívat, že má dole furt "půl šestý". Postavením těchto trvale stojících hodin
tak chtěl svým kolegům dokázat, že přece jen dovede něco postavit. Navíc se z hodin
vůbec nedozvíte, jestli je půl šestý, nebo tři čtvrtě na šest.
Podařilo se nám též získat vyjádření zmiňované ukrajinské uklízečky, která si od styku s
radním slibovala zisk českého občanství. Při ždímání hadru na podlahu, které spíš
evokovalo škrcení kohosi, jen lakonicky poznamenala:
Kak něma chuja v gaťach, jemu nužno iměť chuja na námjesti.

Došlo po uzávěrce: V souvislosti s přejmenováním šalin na vlaky se proslýchá, že brněnští
radní původně uvažovali o nasazení zmenšené verze elektrických rychlovlaků vlaků typu
Pendolíno, která byla speciálně označena jako Pinďolíno.
Proti tomu se však ostře vymezily genderové organizace, protože při zkušebních jízdách
prototypu někteří nezodpovědní občané v názvu Pinďolíno úmyslně zamalovávali háček
nad d. Čímž název zcela změnil význam.
Pobouření genderových organizací je však trochu nelogické. Průjezdem Pindolína okolo
Pinďoura na Náměstí Svobody by totiž došlo k dokonalé genderové vyváženosti.
A navíc by tím Brno získalo další světový unikát a jeho obyvatelé by si tak mohli užívat
svoji každodenní radost ze života v tomto městě i bez šalin.
Na nátlak genderových organizací však vedení města muselo změnit vozovou strategii
a od nákupu Pinďolín ustoupit.
Zlé jazyky však tvrdí, že vedení města od nákupu Pinďolín ustoupilo až potom, co v
oficiálním rychlostním testu tento vlak porazila rychlobruslařka Martina Sáblíková na
kolečkových bruslích.




 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 VendyW VendyW | 24. září 2019 v 21:49 | Reagovat

Pobavils mě, hódně.... Ještě si zapomněl na koně Jošta Moravského a na velmi zajímavý pohled zespodu na jeho hlavu, který ovšem vůbec nevypadá že se díváš na hlavu 😜😆😆🤭

2 Padesátka Padesátka | E-mail | Web | 24. září 2019 v 21:50 | Reagovat

Ježíš, co Ti ti Brňáci udělali...? :-D

3 Malkiel Malkiel | 24. září 2019 v 23:06 | Reagovat

[1]: :-D  :-D  Jelikož jsem dlouho nebyl v Brně, tak mi tahle "kuriozita" nějak unikla. ;-)
Kdybych o tom věděl dříve, tak bych ji určitě nějak zapracoval do svého článku.

4 Malkiel Malkiel | 24. září 2019 v 23:14 | Reagovat

[2]: V zásadě mi Brňáci neudělali nic. To já si tak dělám srandu ze všech a často i sám ze sebe. A tentokrát to holt vyšlo na Brňáky. ;-)  :-D
Nutno ovšem poznamenat, že mně k tomu Brňáci tak nějak sami inspirovali tím vlakem v podobě tramvaje. Fakt jsou trochu divní. :-D
Ale určitě ne všichni. Mám třeba jednu kamarádku pocházející z Brna a ta není divná vůbec. A proto možná taky z Brna utekla až do Kanady, protože už to tam s těma Brňákama sama nemohla vydržet. :-D

5 padesatka padesatka | E-mail | Web | 25. září 2019 v 6:51 | Reagovat

[4]: Padni komu padni.... :-D  :-D  :-D

6 Kitty Kitty | E-mail | Web | 25. září 2019 v 8:08 | Reagovat

Dnes jsi mě pobavil opravdu hódně! Pocházím kousek od Brna, trošku se tam orientuju ještě dnes, ale vlak místo tramvaje (zřídka v Adamově jmenované jako šalina) jsem ještě nezažila. Do Brna vlakem se teď bojím, protože se někdy může dojíždět na dolní nádraží a to doteď jen tuším, kde je. Je prý přímo na tom nádraží, jen nějak stranou - ale přes Brno vlakem asi pojedu, až zase budou vlaky z Vysočiny dojíždět na hlavní nádraží. Dnes ještě pořád dojíždí po staru na kusou kolej, ale i to se může změnit O-O
Brňáci jsou ale smírní, jinak už bys byl v tom kuka voze - gender negender. A to bych si nepřála. Ráda u tebe čtu :-)

7 Necroparanoia Necroparanoia | E-mail | Web | 25. září 2019 v 9:27 | Reagovat

pobavilo :D

8 nar.soc. nar.soc. | 25. září 2019 v 10:57 | Reagovat

Z kašny Parnas na Zelňáku nabírá do PET flašky maník vodu. Přijde štatlař a hlásí "kámo nechlasté tu vasrůvku, chčijó  do teho Morgoši". Pane já jsem turista z Prahy a vůbec vám nerozumím. No říkám jen, že je to zdravá a dobrá voda.
Vysvětlivky pro neznalce hantecu:
štatlař = brněnský městký flákač, vasrůvka = voda, chčijó = močí do kašny, Morgoši = dříve Cikáni, dnes Romové.
Hláška  přibližuje názor brňáků na pražáky = cajzly, švédy. :-D

9 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 13:03 | Reagovat

[6]: V Adamově se kdysi vyráběly elektrické lokomotivy, které mohly Brňákům připomínat tramvaje neboli šaliny. ;-) Tak se možná to označení "vlak" pro tramvaj dostalo do Brna z Adamova. ;-)  :-D

10 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 13:05 | Reagovat

[7]: A to jsem rád. To bylo také jediným účelem tohoto článku. ;-)

11 Kitty Kitty | E-mail | Web | 25. září 2019 v 13:29 | Reagovat

[9]: O elektrických lokomotivách ani nevím, to asi dřív než jsem začala vnímat. Ale vím, že se tam na ŽK vyráběly mosty pro vojáky a moje maminka tam nad nimi řádila na jeřábu ;-)

12 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 13:38 | Reagovat

[8]: Och ano, hantec, ten již kdysi téměř zapomenutý argot brněnského podsvětí. Později znovu uměle oživený a mediálně zpolularizovaný partou brněnských bohémů okolo Franty Kocourka.
V Brně jsem léta trávil spoustu času na služebních cestách a nikdo tam takhle nemluví. Hantec je ve skutečnosti slyšet jen v televizi v zábavných pořadech o Brně. ;-)
Pokud dnes někdo v Brně mluví hantecem, tak jedině proto, aby vypadal zajímavě. A to aniž by vůbec tušil, že vlastně mluví jazykem kriminálníků. ;-)

13 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 13:47 | Reagovat

[11]: Ony měly kdysi Adamovské strojírny poměrně široké spektrum výrobků. V první polovině minulého století se tam kromě tebou zmiňovaných mostů vyráběly i pušky, parní lokomotivy a parní automobily. Ty elektrické lokomotivy tam vlastně byly vyrobeny jen dvě. A to v roce 1928, což si celkem logicky ani nemůžeš pamatovat. ;-)  :-D

14 Janinka Janinka | E-mail | Web | 25. září 2019 v 14:06 | Reagovat

Co je na tom zvláštním vlaku zvláštního? Tramvaji se přeci říká i tramvajový vůz či vlak, nebo ne? Navíc je tohle asi nějaká historická tramvaj, kterou plácli na koleje nejspíš k nějaké příležitosti, tak asi proto je zvláštní :-).

[8]: Tenhle vtip je nesmrtelný, stejně, jako "válčení" mezi městy :-D.

15 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 14:54 | Reagovat

[14]: I ty šťouralko. ;-) :-D Podstatné jméno "vlak" pochází ze slovesa "vláčeti" neboli táhnouti. A všimla sis na tom obrázku, že by ta osamocená tramvaj snad něco "vláčela"? Leda tak nějakého přejetého chodce pod podvozkem. :-D  :-D
Ale o nějaká reálná fakta přece vůbec nejde. A už vůbec ne u Malkiela. Hlavním účelem článku bylo pobavit čtenáře, což se myslím u většiny respondentů podařilo ;-)
Teda jako chápu, že by ten článek naštval nějaké Brňáky bez smyslu pro humor, ale že se to dotkne někoho až z Jablonce, to jsem fakt netušil. ;-)  :-D Ale možná jsou Jablonečáci trochu citlivější na zmínky o tramvajích, od té doby, co jim je tam zrušili. Tedy kromě té jediné tramvaje, která je ovšem liberecká a jezdí jen na periferii Jablonce. :-D  :-D

16 Janinka Janinka | E-mail | Web | 25. září 2019 v 15:04 | Reagovat

[15]: Ale vždyť mě znáš, nejsem žádná netýkavka :D, tuhle jsem opravdu pobavila, když nás, Jablonečáky, strašně zdrbnul jeden Liberečák, a to tak, že jsem se k tomu potřebovala vyjádřit (http://moje-mozkovna.blog.cz/1906/rivalita-mezi-mesty). Jen jako trochuznalec tramvají mi to nedalo :-D.
Jo a bacha, my teď prý budeme náhodou světoví, páč možná budeme mít tramvaj až do centra! Tedy jestli nám schválí dotace. Které asi nestihne naše radnice po totálním kolapsu podat :-D.

17 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 16:45 | Reagovat

[16]: Já osobně ten článeček od toho Mejly považuji za mimořádně trefný a vtipný. ;-)  :-D Ten člověk asi bude moje krevní skupina. ;-) Navíc má trochu pravdu i s těmi mapami, protože na mapy.cz je Jablonec nad Nisou uváděn jako Japonec nad Krysou.:-D :-D
Jinak tramvaj do centra bych já osobně jako dostznalec tramvají za nějakou světovost nepovažoval. ;-) Jelikož v Evropě i u nás to mají i mnohá okresní města, jako třeba Most, Litvínov a nebo Olomouc. ;-)  :-D :-D
P.S. Máš tam ode mne komentář.

18 Janinka Janinka | E-mail | Web | 25. září 2019 v 16:56 | Reagovat

[17]: Japonec nad Kryso, skvělý! :-D
Hele, víš co, u nás to světový je, protože tahat se s jakama takovou štreku domů od tramvaje není žádnej zázrak. Takhle jen přesednu na autobus a dojedu si až k baráku! :-D

19 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 25. září 2019 v 21:50 | Reagovat

[18]: To jsem moc rád, že už i k vám do hor dorazila technika poháněná parním strojem a nikoliv jen zvířecí silou. Já jsem si ten váš autobus dokonce našel a zjistil jsem, že má parní stroj o síle 70 jačích sil (JS). Což už je docela slušný stádo jaků. :-D  :-D
http://www.sentinel.cz/html/ukazka_12.htm

20 Čerf Čerf | E-mail | Web | 25. září 2019 v 23:22 | Reagovat

Pendolino špatně nabrousilo hrany.

21 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 26. září 2019 v 0:30 | Reagovat

[20]: Nejsi tak daleko od pravdy, protože jízdní profil kol železničních vozidel se opravdu brousí, respektive soustruží do komolého kužele, aby zůstalo zachováno správné vystředění dvojkolí na kolejnicích. ;-)

22 Meduňka Meduňka | Web | 29. září 2019 v 11:51 | Reagovat

:D  :D  :D Zdravím z Brna! Jezdím šalinó do hokny i z hokny a je to fakt blaho :D
Krásný článek, zařazuji do výběru na tema-tydne.cz

23 Meduňka Meduňka | Web | 29. září 2019 v 11:52 | Reagovat

[22]: tema-tydne.blog.cz! Chybička se vloudila...

24 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 29. září 2019 v 13:12 | Reagovat

[22]: To jsem moc rád, že se u mého nactiutrhačného článku pobavila i betálné koc ze štatlu. ;-)  :-D
Téměř jsem se obával, že se po tomto článku u sjezdu z dálnice objeví nápis BRNO, ZÁKAZ VJEZDU MALKIELOVI. :-D  :-D

25 Kitty Kitty | E-mail | Web | 1. října 2019 v 14:45 | Reagovat

[22]: Kdybych byla příslušnou výběrčí, tak ve Výběru Malki byl. Ale takto to mám pojištěné spřízněnou duší. Malki ve Výběru občas muší bejt ;-)

26 Padesátka Padesátka | E-mail | Web | 1. října 2019 v 19:36 | Reagovat

Gratuluju k titulce, konečně reprezentativní článek.... :-D

27 mojeverse mojeverse | E-mail | Web | 6. října 2019 v 22:49 | Reagovat

:D Mě to připomnělo, jak se volilo jméno nádraží - Šalinrad, Vídeň sever či Praha předměstí byly nejlepší! Miluju Brno, pro tu jeho svéráznou atmosféru!

28 mojeverse mojeverse | E-mail | Web | 6. října 2019 v 22:50 | Reagovat

:D Mě to připomnělo, jak se volilo jméno nádraží - Šalinrad, Vídeň sever či Praha předměstí byly nejlepší!  Miluju Brno, pro tu jeho svéráznou atmosféru!

29 Malkiel Malkiel | 6. října 2019 v 23:59 | Reagovat

[26]: Díky ;-)

30 Malkiel Malkiel | 7. října 2019 v 0:02 | Reagovat

[27]: Brno? Brno? Kde to je? Není to ta poslední zatáčka na cestě do Vídně? :-D  :-D

31 surpan surpan | E-mail | Web | 24. října 2019 v 22:53 | Reagovat

Ahoj Malkieli, jako Brňák ti k tomu řeknu toto: Opět, jako vždy výborně napsané, nic jiného jsem nečekal. Jsme tu trochu zvláštní, pro Pražáky, ale ono to je i opačně. :-D Jak se jinak vede? Delší dobu jsem na blog.cz už nebyl, tak jsem se musel zase zastavit.

32 chudobka1970 chudobka1970 | Web | 5. listopadu 2019 v 14:59 | Reagovat

brno jako Šalingrad, to je pecka. Ale to Piďolíno, to se ti vážně povedlo. :-D  :-D  :-D

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama