Praktické odkladiště Malkielových myšlenek
______________________________________________________________________________

Typický blog za hranicí dobrého vkusu

______________________________________________________________________________

Zakázaná zelenina

19. července 2013 v 21:30 | Malkiel |  Témata týdne
Po celém světě je rozšířené rčení o zakázaném ovoci, které nejlépe chutná. Kromě Ruska. Tato země je tak trochu odlišná od ostatních zemí. Co platí jinde, to v Rusku neplatí. V Rusku totiž nemají zakázané ovoce, ale zeleninu. Když v Rusku řeknou ovoce (ovošči), tak tím kupodivu nemají na mysli ovoce, ale zeleninu.
Tato záměna vznikla v tehdejším Sovětském svazu, za éry vládnutí velkého sovětského vůdce, generalissima Josifa Vysralionoviče Stalina. Tento sovětský geroj za dobu svého vládnutí způsobil několik hladomorů. A to v zemi, která byla dříve známa jako obilnice Evropy. Mnozí lidé tehdy stěží sehnali obyčejné brambory a o nějakém ovoci se jim mohlo akorát tak zdát. Pokud se vůbec někdy dozvěděli, co to vlastně ovoce je, jelikož mnozí z nich ovoce nikdy neviděli.
V důsledku toho nebylo tehdy možné používat ani rčení o zakázaném ovoci, protože by jej nikdo nepochopil.
Zeleniny byl ovšem na sovětském trhu jakžtakž přijatelný dostatek. Této skutečnosti se rozhodlo využít polibdíro Ústředního výboru KSSS k propagandistickému tahu. A tak byla z rozhodnutí nejvyšších stranických orgánů zelenina přejmenována na ovoce. Tudíž bylo "ovoce" najednou dostatek. Jen bylo to ovoce nápadně podobné řepě. Odtud též pochází mimořádná záliba Rusů v konzumaci řepného jídla s názvem "boršč".
Proto se od těch dob v Rusku říká, že zakázaná zelenina nejvíce chutná.
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 Kiwi Zelená Kiwi Zelená | E-mail | Web | 19. července 2013 v 23:30 | Reagovat

:-D  :-D Dobrý a teď vážně, to jako fakt? :-)

2 Enitas Enitas | Web | 20. července 2013 v 0:56 | Reagovat

Hmm.. a proto se mi to v ruštině furt tak plete. :D

3 T. T. | 20. července 2013 v 1:18 | Reagovat

Dobrá cipovina. :-D Sakra, co pořád všichni máte z toho navážet se do Sajůzu? Ono tady budem za chvíli rádi, že budeme moct jíst alespoň ten Boršč, když se zrovna podaří sehnat maso. ;-)

4 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 1:34 | Reagovat

[1]: Tak půl na půl. ;-)  :D

[3]: Čau Téčko s tečkou. Už bys mohla vědět, že já se navážím do všeho. Tak proč bych z toho měl vynechávat Sajůz?
Pokud bychom to však měli brát vážně, tak bych zrovna s tebou ten Sajůz nerozebíral, protože já jsem tu éru zažil, ale ty nikoliv.
Mohl bych se třeba taky dozvědět jako kdysi od jednoho týpka, že za komančů bylo všechno zadarmo a bylo tady děsný blaho. Že prej to ví přesně, protože mu to říkala máma. ;-)  :D
Je ovšem pravdou, že někteří lidé tady opravdu měli blaho a měli všechno téměř zadarmo. ;-)

5 T. T. | 20. července 2013 v 2:00 | Reagovat

Čaues. Když tu mistifikuješ mládež a oni si pak udělají názor kdoví jak dobře se v naší krásné době nemáme. Mimochodem, kde bereš tu jistotu, že já nikoliv? Krom toho od jakživa razím zásadu, že keci jsou na nic a ukázaná platí takže i kdyby mi to vykládala celá famílie tak závěr si udělám vlastní. A tam je to žel dané, že teď to stojí za pár teček jako nikdy. Není o tom mít něco zadarmo ale moct vůbec žít, což jakto tak vypadá tak je čím dál tím obtížnější. Takže něco na těch zlatých komnčských časech asi bude. ;-)

6 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 4:42 | Reagovat

[5]: Aha, tak ty budeš asi jiný Téčko s tečkou.
No, nicméně, pro mne to za komančů žádný zlatý časy nebyly. Neříkám, že by teď byla nějak ideální doba, ale mně osobně se nyní žije lépe než tenkrát.
Jen by mě zajímalo, jak by si to ti stejskalové po zlatejch komančskejch časech představovali. Jako že kdyby se moci uchopili bolševici, tak by tady zavládl ráj na zemi? No fajn, a kde by na ten ráj sebrali?
Apropó, proč ty zlatý komunistický časy nevydržely, když byly tak dobrý?

7 T. T. | 20. července 2013 v 9:40 | Reagovat

[6]:Jo, to asi budu.
Ono to není o jednotlivci, ale celkovém obrazu společnosti. K čemu je dobré, že se může svobodně vycestovat, když většina národa má problém jak vyjít s financemi z měsíce na měsíc. Ulice prošpikované kamerami na každém kroku, velký výběr sračkových potravin, který se beztak postupně snižuje a všeobecně podrazy na každém kroku proti kterým je obyčejný člověk v podstatě bezbraný etc.
Teď už se to nedá si představovat nijak. To z čeho se dal případně stavět ráj je rozkradené či rozprodané. Vazalskou smlouvou s EU nás zbavili soběstačnosti. Také to tehdy bylo o lidech. Neříkám, že tehdejší politici byli nějaké vzory cti, ale alespoň se nikomu otevřeně nesmáli do xichtu.
Proč to nevydrželo? Chceš konspirační teorii nebo všeobecný názor? No raději dám ten názor. Protože lidé jsou naivní a mají v přirozenosti hledat, kde je tráva zelenější. Nic méně myslím, že to co se dnes děje by nikdy nikoho nenapadlo ani v těch nejdivočejších snech. Ono i koncepce tržní ekonomiky je trochu jiná než se tady aplikuje.

8 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 12:22 | Reagovat

[7]: S tvým fňukáním o chudobě lidí u nás mi nějak neštymují ta každodenně zaplněná parkoviště před hypermarkety. Stejně tak mi nejde do hlavy, že při té děsné chudobě 40% obyvatelstva každoročně tráví dovolenou v zahraničí.
Apropó, socialismus či komunismus, nebo co tady vlastně bylo, prostě nevydržel proto, že vydržet nemohl. Jediným hnacím motorem toho systému totiž byla ideologie. A jak nám říká historie i praktické zkušenosti, tak ideologie jako hnací motor nikdy dlouho nevydrží.
Důkazem toho je pád tohoto systému i v Sovětském svazu, kde jej nesvrhávali lidé zezdola jako v ostatních zemích. Žádné hromadné demonstrace, žádné protesty. Tam se to prostě rozpadlo, protože už to dojelo na konec.
Ale ty si klidně můžeš snít svůj sen o zlatém socialismu. A při tom snění se můžeš třeba mrknout na Kubu nebo do KLDR, jak tam ten zlatej socialismus báječně funguje.

9 T. T. | 20. července 2013 v 13:23 | Reagovat

Ale já přeci nefňukám. Jako člověk bez závazků se mám celkem fajn. Co by nebyla zaplněná parkoviště, jíst se musí za každého režimu ovšem skladba nákupu je věc jiná. Zrovna tak je hezká statisktika, kolik lidí jezdí na dovolenou, jen mi tu chybí výčet, kolik z nich se kvůli tomu zadluží na x let dopředu. Či z jaké vrstvy či národnostního složení je průzkumný vzorek tvořen.
Ale no tak? Nějak zrovna v našich končinách se na tu ideologii dvakrát nedá a nevidím důvod proč se stále ohlížet jak to vypadá někde za plotem. To byl důvod proč celý tenhle bordel začal. Chtěli se mít jako na tom slavném Západě. Jenže tam je tam a tady je tady. Ostatně i dnes se ukazuje jak pěkně v háji jsou ty slavné kapitalictické státy. V Sovětském svazu se to rozpadlo nic méně mi to přijde, že čas diktatůry se opět vrací zpět. Vše záleží na mentalitě národa. Já nesním o žádném režimu, pouze mne irituje, jak se lidé snadno nechávají zmanipulovat médii a ochotně plivou na dobu, kdy snad vše zlé tak docela nebylo. Za to toho dnešního úzpůsobení mne jediné pozitivum nenapadá.

10 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 14:45 | Reagovat

[9]: Už mě začínáš nudit. S tou svojí rétorikou bys měl jít někam do politické diskuze, třeba na Novinky.cz. Tam je habaděj takových "spravedlivých" lidí jako jsi ty, kteří přesně vědí jak by to mělo být. S těmi si budeš určitě ideologicky rozumět a nebudou tě iritovat.

11 Čerf Čerf | E-mail | Web | 20. července 2013 v 15:13 | Reagovat

To je v současných politických diskusích už skoro folklór: Když má někdo stejný názor jako já, tak je to svatá pravda a když říká náhodou něco jiného, tak je to mediální manipulace :-). Inu, dávám si sám pro sebe dohromady, kolik je jedna plus jedna, protože jsem zažil jedno i druhé, a přes všechny současné polízanice a krávoviny jsou moje preference jasné. Vždycky si vzpomenu na pěkné vyjádření Jiřího Suchého: Kapitalismus je mnohem lepší než socialismus, ale mnohem horší, než jsem čekal :-).

Mimochodem, jako perličku beru stížnost na všudypřítomné kamery. Pravda, kamer nebylo v dřívější profízlované společnosti třeba zdaleka tolik :-) A také té zakázané zeleniny bylo, myslím, o dost víc :-).

12 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 16:36 | Reagovat

[11]: Já taky současný systém nepovažuji za dokonalý, ale lidé zatím nic lepšího nevymysleli. A protože jsem v těch minulých "zlatých časech" jako kmán prožil značnou část života, tak mám možnost celkem objektivního srovnání a tudíž i jasnou volbu. Mimo jiné i proto, že dnešní době mohu dělat práci, kterou bych tehdy dělat nemohl.
Co se týká těch kamer, tak zastávám názor, že slušný člověk se nemusí bát toho, že jej někdo vidí. Naopak, já bych těch kamer uvítal i více. Když mne nějaký grázl na ulici praští po palici a ukradne mi šrajtofli, tak budu mít aspoň naději, že ho podle toho záznamu najdou.
P.S. Za bolševika těch kamer nebylo tolik, protože pro něho byly technicky i cenově nedostupné. Jo, a té zakázané zeleniny tehdy bylo na můj vkus až příliš.;-)

13 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 20. července 2013 v 17:15 | Reagovat

[11]: P.S. Ještě bych uvedl pár dat pro srovnání socialismu a kapitalismu.
Korea, jeden národ, dva státy, dva politické systémy.
Jižní Korea HDP v paritě kupní síly na jednoho obyvatele - 32 000 dolarů za rok.
Komunistická KLDR - 1800 dolarů za rok.

14 Míra Míra | 21. července 2013 v 20:19 | Reagovat

[5]:
Obávám se, že máte pravdu, protože ta mládež, o které píšete, se asi opravdu "mistifikovat" nechá a "keci" jí fakt ovlivňují natolik, že si nakonec vyjede za hranice všedních dnů a "zadluží se na x let dopředu". Těm snad přeju i tu "diktatůru". :-D

15 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 21. července 2013 v 21:44 | Reagovat

[14]: Nebo raději "dyktatůru". :-D

16 Vendy Vendy | Web | 21. července 2013 v 21:56 | Reagovat

Lidi, nehádejte se...
Ke kamerám - budiž, na veřejnosti možná. Ale v práci montovat kamery i do šaten a do jídelen? To už je superšmíra.
K dovoleným... žel patřím k té skupině, co na dovolené nebyla už aspoň deset let, protože na ni nemám.
K sračkovým potravinám - ano, jsou plné regály a lidi odváží plné vozíky. Otázka je, jestli odváží plné vozíky každý den, jednou týdně nebo jednou za měsíc (tímhle způsobem jsem odvážela narvaný vozík, když jel brácha do marketu a vzal mě autem. Ovšem zásoba byla na dobrých šest týdnů až dva měsíce, ale kdyby mě někdo viděl, může si říct, že jsem jedna z těch rozežranejch.)
K socialistickýmu blahu - něco bylo dobré, něco ne (rozhodně nebylo všechno špatné, stejně jak teď není všechno dobré). Ale nevím, že by se v socialismu lidi zasebevražďovali skrz finanční krizi. Nemyslím teď padesátý léta.
Každá doba má něco plus a něco mínus, ale popravdě, tak frustrovaná jak dnes jsem tenkrát nebyla...
(Doufám, že mě za tyhle názory nepošleš na Novinky, Malkieli, to bych fakt nerada) 8-)
Zašifrované ruské ovošči mi taky dělávalo problémy, teď si dokonce ani nevybavím, jak se vlastně řekla zelenina? ??? A to jsem odmaturovala z ruštiny za jedna. :-?
[1]: Kiwi Zelená, ovošči je fakt zelenina. :-)

17 Míra Míra | 21. července 2013 v 22:14 | Reagovat

[16]:
Ale ano, jasně. Jen nesnáším jednoduché odpovědi na složité otázky.
PS. Mohu se zeptat, kolik Vás stojí měsíčně internet? :-)

18 Malkiel Malkiel | E-mail | Web | 21. července 2013 v 23:29 | Reagovat

[16]: Vendy, ty sama jistě z mých článků víš, že mám k současné době velké výhrady. Souhlasím i s tím, že tehdy nebylo všechno špatné. To jsem nikdy netvrdil. Do jisté míry jsem žil i tehdy spokojeně, protože štěstí pro mne není vnější záležitost, ale vnitřní.
Ale rozhodně bych v té době už žít nechtěl. Mimo jiné i proto, že bych nemohl dělat takovou práci, kterou dělám teď.
A to, že je u nás taková situace, jaká je, to není ani tak v politickém systému, ale v lidech, kteří to tady vedou a kteří si spolu se svými kumpány udělali z této země. Je to ve špatných lidech, na které je bohužel naše země velmi hojná. :-(
Za to, že čtvrtina státního rozpočtu zmizí v soukromých kapsách, za to nemůže systém, ale konkrétní darebáci. To je bohužel jedna ze slabin demokracie.
A na Novinky tě určitě posílat nebudu. To pouze jeho, protože na základě mého článku o zjevných blbostech tady mi začal dělat propagaci bolševiků. ;-)
"Ovošči" je fakt zelenina, zatímco ovoce jsou "frukty".
P.S. Co se týče těch sebevražd, tak tě asi překvapí informace, že počet sebevražd vždy stoupá v období blahobytu a spokojenosti. Zatímco například za války a za bídy počet sebevražd klesá. Je to zvláštní, ale krušných dobách si lidé asi nějak více váží života.

19 Vendy Vendy | Web | 22. července 2013 v 10:54 | Reagovat

[17]:Jako že bych si zrušila internet a za naspořené peníze se podívala do světa?
Kolik mě stojí internet, nevím, protože s internetem mám i televizi a telefon, takže kdybych zrušila televizi, telefon a internet, tak za rok ušetřím asi 8 a 1/2 tisíce. No, za to vidím průměrný zájezd na deset dnů a po zbytek roku courání po knihovnách a večer koukání do černé obrazovky.
Takže, pokud byste mi vytýkal internet, při té bídě, tak to je mý jediný luxusní spojení se světem.

20 Vendy Vendy | 22. července 2013 v 10:56 | Reagovat

[18]:Dík za odpověď, Malkieli, myslím že se známe už déle, takže už trochu vím, jak přemýšlíš a jak píšeš, ale teď jsi byl v těch komentářích tak rozjetech, že jsem se obávala, že mě tam pošleš taky... :-D  ;-)  :-)
Jsem ráda, že tomu tak není!
A díky za připomentuí frukti, fakt jsem to zapomněla. Nojo, když se řeč nepoužívá, mozek krní. ;-)  :-)

21 Míra Míra | 22. července 2013 v 15:17 | Reagovat

[19]:
Dobrá, nehádejme se. :-) Jsem jen trošku alergický na to všeobecné české fňukání, tak jste to odnesla za jiné. Moje chyba, omlouvám se. :-)

22 Vendy Vendy | 22. července 2013 v 18:16 | Reagovat

[21]:To beru, nechme to tedy být. :-) Hezký den! 8-)

23 Verca Verca | E-mail | 9. srpna 2013 v 14:23 | Reagovat

[9]: tak přesně...taky mám takový pocit že se sem vkrádá nenápadně diktatůra,skrytě si to klucí z vysokých míst a světových elit ovládají...:-/...ať vládne so.,či kom,nebo kap....je to fuč vždy to skončí stejně...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama