Praktické odkladiště Malkielových myšlenek
______________________________________________________________________________

Typický blog za hranicí dobrého vkusu

______________________________________________________________________________

Ze školy rovnou do průšvihu

22. února 2012 v 2:39 | Malkiel |  Témata týdne
Ve škole se nás pokoušeli naučit mnoho věcí. Většinou však zbytečně. Podstatná část naučené látky totiž byla zapomenuta okamžitě po vychození školy. A ta, která nějakou záhadou zapomenuta nebyla, stejně nenašla uplatnění v praktickém životě.
Například taková chemie. Kdo ji kdy využije, pokud se zrovna nestane profesionálním chemikem, či amatérským alchymistou? Znalosti z chemie nevyužili ani mnozí z mých kamarádů, kteří se zabývali pokoutným tvořením výbušných chemických substancí, což odnesli v lepším případě ohořelým obočím.

Pracně nastudovanou chemickou poučku -ný, -natý, -itý, -ičitý, -ičný, -ečný, -ový, -istý, -ičelý jsem za svůj život již nikdy nepoužil. Při nákupu bublinkové vody je mi celkem jedno, jestli je uvnitř kysličník -ičitý nebo ičelý. Věřím výrobci, že tam dal ten správný kysličník.
Jediné, co mi z té doby utkvělo v paměti, byl kysličník osmičelý. Ve svých fantasmagorických představách jsem si kysličník osmičelý tehdy představoval jako nějakou příšeru, která je jakousi vzdálenější obdobou devítihlavé saně. Místo devíti hlav však má pouze osm čel.
Navzdory tvrzení učitelky chemie, že tuto poučku budu potřebovat celý život, jsem ji už nikdy nepoužil. Totéž však tvrdila i učitelka hudební výchovy o symfonické básni Má vlast a moje matka o umění klasických tanců. Všichni se ovšem mýlili.
Stejně tak jsem nikdy nepotřeboval informaci z hodin dějepisu o punských válkách, ani výpočet síly a tlaku z hodin fyziky. Newtonův fyzikální zákon postavený na pozorování padajícího jablka mi nic neříká, protože mi jablka nechutnají.
Základní škola vypouští do světa mládež s hlavou plnou nepodstatných a nepraktických vědomostí, leč bohužel zcela nepřipravené na tvrdou realitu života, kde jim vědomosti typu -itý a -ičitý budou naprosto k ničemu.
Místo pro život zbytečných vědomostí by se žáci měli učit něčemu praktickému, co by jim usnadnilo orientaci v praktickém životě. Navrhoval bych třeba předměty Jak se zachovat při setkání s blbcem, Jak rozeznat podvodníka, Jak nenaletět lákavým slibům, Jak se nenechat kýmkoliv ošidit, Jak se ubránit exekutorům a vymahačům, Jak se orientovat v matoucích smlouvách, Jak odolávat náporu podomních obchodníků, pojišťováků a makléřů, Jak nevěřit reklamám nebo Jak nekupovat věci které nepotřebujeme.
A jako volitelný předmět bych navrhoval Jak se nezbláznit z této zběsilé doby.
 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Robka Robka | Web | 22. února 2012 v 5:48 | Reagovat

No, ale po studiu takových předmětů by byla půlka republiky bez práce :-) Já bych speciálně na prestižních školách zavedla předmět Jak vyjít s životním minimem a neskončit v péči psychiatra nebo exekutora.

2 VendyW VendyW | Web | 22. února 2012 v 9:25 | Reagovat

Jo, tak přesně tohle mne napadlo když jsem TT četla. Že nás vlastně škola ničemu do života kromě psaní a čtení nenaučila.....a při tom je toho tolik co by spíš bylo třeba vědět....než ty chemický koncovky. Ty tak akorát tu a tam v křížovce :-D

3 signoraa signoraa | Web | 22. února 2012 v 12:59 | Reagovat

Já už něco v podobném smyslu napsala v jednom komentáři pod článkem na TT. Mnoho nepodstatných věcí, které nám vtloukali do hlavy učitelé, jsme v životě nepotřebovali. Musím se přiznat, že když jsem ve svých devatenácti letech nastoupila do práce, neuměla jsem telefonovat. Vím, vypadá to směšně, když si uvědomím, že moje 4 a půl letá vnučka telefonovat umí, ale my doma neměli telefon a ve škole jsme se telefonovat neučili. :-D S jakou hrůzou jsem se dívala na ten přístroj a bála se každého zazvonění. :-D  :-D

4 Malkiel Malkiel | Web | 22. února 2012 v 14:01 | Reagovat

[1]: Je ovšem otázkou, jestli to co dělají, se dá nazvat seriózní prací. Prací možná ano, ale seriózní určitě ne. ;-)
[2]: To co nás nenaučí ve škole, to se holt musíme naučit až v životě neustálými pády na hubu. :D
[3]: To mi připomnělo rok 1975, kdy jsme se s kamarádem seznámili s dvěma spartakiádnicemi odkudsi z Valašska. Poprvé v životě viděly tramvaj a telefon.
Když jsem kdysi na vojně u Mostu dělal řidičský kurs, tak tam jeden chalan ze Slovenska zablokoval celou naší vojenskou kolonu na jediném semaforu v Mostě, protože ho viděl poprvé a nevěděl na jakou barvu má jet. :D

5 Kerria Kerria | Web | 22. února 2012 v 21:07 | Reagovat

On by možná stačil jeden hlavní předmět s názvem "Jak používat rozum". ;-)

6 Iva Iva | 22. února 2012 v 22:48 | Reagovat

Ty praktické rady se v životě asi určitě hodí, ale ve škole bych se to učit nechtěla. Ta džungle kolem nás přece není normální, nebo ano? :-?

7 Malkiel Malkiel | Web | 23. února 2012 v 0:53 | Reagovat

[5]: Jenže ono není rozumu každému nasypáno stejnou měrou. ;-)
[6]: Toť doslova filosofická otázka, co je nebo není normální. Nicméně člověk by měl být připraven i na ty nenormální věci. Zejména pokud se dějí tak masivně jako u nás. Opět se odvolám na výsledek nedávného výzkumu jedné britské univerzity, podle něhož mají Češi druhou nejhorší morálku v Evropě hned po Rusech. Z tohoto pohledu tedy ta džungle u nás asi normální je. ;-)

8 Iva Iva | 23. února 2012 v 13:01 | Reagovat

Myslím,že učit se žít se zlem, je skoro totéž,jako přizpůsobit se mu. Pak by se výuka na našich školách začala podobat kurzům sebeobrany. :-D S tou naší morálkou je to děsivé, ale snad to není natrvalo :-(

9 T. T. | Web | 23. února 2012 v 15:04 | Reagovat

Jak se zachovat při setkání s blbcem? Vzít nohy na ramena a co nejrychleji zmizet. To ostatní bych zařadila do kurzů pro důchodce (ve většině případů). Třeba moje babička je zavalená všemožnými zbytečnostmi hlavně z předváděcích akcí za tisíce, na které se jen práší. A málem se stala i obětí podvodu. Důchodci jsou prostě naivní, protože se nepřizpůsobili dnešní době (netvrdím že všichni). My mladí v tom vyrůstáme, takže se to učit nemusíme, ale nějaká ta finanční gramotnost by se hodila i nám, hlavně co se těch smluv týče.
A na chemii mám podobný názor jako ty :-D

10 kontrastni bratr kontrastni bratr | 23. února 2012 v 19:10 | Reagovat

Zrovna nedávno jsem slyšel:

Optimisté se učí anglicky,
pesimisté se učí čínsky a
realisté se učí střílet !

Neb doba jest šílená, a lepší už zřejmě bylo.

11 Iva Iva | 23. února 2012 v 20:09 | Reagovat

Sím, já bych si dovolila ještě jednou nesouhlasit. Myslím,že je dobré mít o čemkoliv jakési povědomí, takže i ty pro nás zdánlivě neužitečné informace jsou k něčemu dobré. Prostě proto,aby člověk neumřel blbej. :-D Nikdy nevíme, kdy se taková zasunutá informace bude hodit. Kupříkladu můj muž se ve čtyřiceti rozhodl státi se mořským akvaristou a ejhle,jak mu ta neužitečná chemie byla dobrá! ;-)

12 jezinka jezinka | Web | 24. února 2012 v 16:26 | Reagovat

Krásně napsané- souhlasím. :-)

13 Monica Otmili Monica Otmili | Web | 25. února 2012 v 12:58 | Reagovat

U té chemie si říkám to samé, ale je to můj oblíbený předmět, tak co. Ale jo, učí nás zbytečnosti, přitom jak se vyvarovat reklamě, jak zvážit smlouvu a hlavně si jí dobře přečíst, to ne. a hospodaření s penězi je na základce učitelům evidentně cizí.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama