Praktické odkladiště Malkielových myšlenek
______________________________________________________________________________

Typický blog za hranicí dobrého vkusu

______________________________________________________________________________

Parní motorový vůz řady M 273.1

1. listopadu 2009 v 15:55 | Malkiel |  Železnice
V tomto článku bych se chtěl zmínit o málo známém parním motorovém voze řady M 273.1.
V roce 1940 bylo dodáno Slovenským železnicím šest kusů tohoto vozu, vyrobených vídeňskou lokomotivkou ve Floridsdorfu.

Zmíněný vůz byl podle vzhledu a celkového uspořádání ve skutečnosti spíš lokomotivou, která však byla v zadní části navíc vybavena zavazadlovým oddílem. Proto bylo vozidlo zařazeno do kategorie motorových vozů. K přímé dopravě cestujících však nebylo určeno. Bylo určeno pouze k tažení osobních, případně nákladních vozů.
Po skončení války a opětovném připojení Slovenska k českým zemím byly tyto vozy zařazeny do vozového parku ČSD, pod stejným číselným označením, s kterým na Slovensku jezdily i za války. Vozy měly uspořádání pojezdu 1´B 1´, průměr hnacího dvojkolí 1450 mm, výkon 162 kW, standardní rozchod 1435 mm, maximální rychlost 100 km/h, služební hmotnost 47,7 tun a počet parních válců 2.
O dalším osudu těchto vozidel není nic známo, je však zřejmé, že do dnešních časů se nedochovalo ani jediné. Pokud ovšem nějaké jeho torzo nespočívá kdesi v kopřivách po vlastech českých nebo slovenských. Mám kopřivy rád, mají mnohostranné využití. Dají se v nich někdy najít skutečné sběratelské poklady, kopřivy už zachránily mnoho historických exponátů. Já mám třeba na chatě takto "zakonzervovaný" již téměř historický hasičský automobil Robur z roku 1972 z produkce bývalé NDR. Buď ho jednou sám zrenovuji a nebo půjde do světa. Snad ho ty kopřivy zatím nesežerou. Mimo jiné se z kopřiv též dělá i velice chutná velikonoční nádivka a při grilování nebo opékání masa na ohni dodají kopřivy pokrmu výbornou kořeněnou chuť. A prý se z nich dělá i velmi účinný prostředek proti padání vlasů. Když však pozoruji, kolik mužů chodí s plešatou hlavou, tak to asi bude kec.

Naši rakouští sousedé měli větší štěstí, neboť u nich se jeden z těchto vozů zachoval pod číslem 3071.07. Na obrázku je ovšem vůz označen původním číslem DT 1.07 předválečných Bundesbahn Oestereich. Podle neověřených zpráv má stejné barevné provedení, jako měly vozy jezdící u Slovenských železnic a později u ČSD.



Na spodním obrázku je parní motorový vůz M 273.1 s označením Slovenských železnic z období Slovenské republiky v letech 1939 - 1945

 

2 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 cpmgvz cpmgvz | E-mail | Web | 22. srpna 2018 v 11:18 | Reagovat

<a href=http://canadian-pharman.com>buy viagra pill</a>  
sildenafil citrate generic vs viagra http://canadian-pharman.com

2 wspuvu wspuvu | E-mail | Web | 24. srpna 2018 v 0:46 | Reagovat

order cialis online from canada http://canadian-pharmasy.com

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama